En sida av Bollnäs pedagoger

Läste på bloggen ”Write To Read med iPads” writetoreadmedipads.wordpress.com om hur de låtit konceptet ta ytterligare ett steg till.. Med att introducera TAKK – tecken som stöd..
De tänkte så här; vi arbetar med att sätta ihop fonem, ljuddelar till helheter, ord- skriva sig till läsning.
Och då blir det som jag/vi tänkt runt våra elever inom Gymnasiesärskolan , de som det inte fungerar för, HUR kan vi arbeta med dom ? Kan det gå att hitta en annan ingång till att börja läsa och skriva?
Kan det fungera från helhetar till delar, skulle tecken som stöd kunna vara ett sätt ? Det vet vi ju delvis redan, att tecken som stöd hjälper till mycket i både läs och skrivinlärning..
Men våra tankar kanske inte är så dum ändå- att vi kunde arbeta med TAKK som en form att skriva sig till läsning, eller läsa sig till skrivning.. Tydliggöra, förstärka språket..

Jag ska hålla utkik efter ett framtida inlägg som kommer att handla om hur lärare i grundsärskolan med träningsinriktning visar på hur de arbetar med TAKK som stöd i läs- och skrivinlärningen..

Tack för en väldigt bra blogg sida!

20130426-233503.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: