En sida av Bollnäs pedagoger

Träffar en elev från Nationella programmet som har stora svårigheter att uttrycka sig.
Hon kan prata, men det låser sig för henne när hon ska spontantala. Man får vänta ut henne, leka fram talet.. Vi spelar ofta spel för att det roar henne och det lockar henne att prata.
Jag får ofta ge henne ledtrådar, strategier för hur hon ska göra/säga i olika spel, hon tar gärna efter mig, jag börjar alltid som ” modell”.
Jag brukar använda texter/ meningar att läsa, då läser hon högt, sen har jag frågor till texten, hon har då fått använda appen Pages på iPaden , som har motiverat henne till att skriva, och hon skriver betydligt mer då än om hon skriver med penna..

20130201-200952.jpg
Idag provade vi appen ” Storywheel” för att se om det skulle locka henne till att prata.
Vi turades om att välja bild, hon ville helst att jag skulle spela in till berättelsen. Vi bestämde då före inspelningen vad hon kunde säga, gav henne lite idéer , då gick det bättre.
Sen när vi spelade upp filmen så var hon glad och nöjd. Så det blir nog fler berättelser..

20130201-201359.jpg

Kommentera

