En sida av Bollnäs pedagoger

I senaste tidningen av Föräldrakraft, nr 5 2012 så kan man läsa bl.a. Om Temat ” Läsa/Skriva”

Utvecklingen av alternativa sätt att läsa och skriva har tagit fart. I framtiden kanske ingen funderar över läs-och skrivsvårigheter längre, säger forskaren Idor Svensson. I tidningen besöker de skolan som satsat på iPad . De tipsar om många appar som gör mobiler och surfplattor till smarta verktyg man kan även läsa om Victor som klarar det mesta med hjälp av ögonstyrning..

Jessica Paulsson skriver: när hon såg sin son med Autism och hans inre motivation väckas av en iPad , förstod hon att den hade enorm potential. Nu är Jessica P projektledare för ett iPad – projekt på Sandbergska skolan i Upplands Väsby. Här använder hon talsyntes i undervisningen, inte bara till elever med läs- och skrivsvårigheter, utan till alla…

Hennes man kom hem en dag och la en iPad på hallbordet, och skullevisa ” leksaken” senare på kvällen. Men när han skulle hämta den låg den inte kvar, deras söner hade hittat den och börjat använda den, och de hade jätteroligt..
Hon såg kreativiteten och glädjen hos sönerna, och framför allt hur de pedagogiska apparna och spelen lockade sonen med Autism .
Den blev ett direkt hjälpmedel för honom att TRÄNA SPRÅKET, men även SOCIAL INTERAKTION genom appen ” Puppet Pals” där han kunde iscensätta rollspel med egna bilder på människor och miljöer.
Hon såg hans INRE MOTIVATION, något som utifrån inte var lika lätt att skapa!!

Sedan förra hösten är hon projektledare och klasslärare på Sandbergska skolan, där iPad är det primära läromedlet från fsk-klass till trean..
Tillsammans med delar av den norske pedagogen Arne Tragetons metod ” Att skriva sig till läsning” ska iPaden här vara ett naturligt verktyg för eleverna, där de till en början lär sig skriva på den, för att först i andra klass få lära sig att skriva för hand.. Det är berättandet som är viktigast.

Med appen SKOLSTIL, som har inbyggd talsyntes, får alla elever möjlighet att lyssna på hur bokstäver, ord och meningar låter, samtidigt som de skriver dem, för att se om det låter som det är tänkt och de har stavat rätt.
Det ger dem SPRÅKBEREDSKAP och FONOLOGISK MEDVETENHET, och sakta men säkert börjar det dyka upp riktiga ord, mellanrum och punkter ….
Hon läser böcker i appen BLUE FIRE READER, förstorar texten, kan få en bättre läsupplevelse på det sättet.

Elever med läs- och skrivsvårigheter kan bli extra hjälpta av iPaden även i andra ämnen, tex SO. Där kan de få texten uppläst, eller tala in text som skrivs ned.
Kompensationen är viktig i de ämnen där innehållet är det viktigaste!!!
Att använda många sinnen samtidigt förstärker också inlärningen…
IPaden i sig själv skapar motivationen…

” Skolan behöver TA STEGET IN I DEN DIGITALA VÄRLDEN, det är där våra barn redan befinner sig. Och iPaden är som skapad för ett barns konkreta tankesätt. Den är som gjord för dem. Det är så naturligt..”

Några konkreta exempel på kompensation, är att eleven kan filma henne och spela upp en instruktion så många gånger hon eller han behöver ( genialt tycker jag!!)
Det händer också att Jessica filmar sig själv och mejlat ut instruktionen till varje elev ..

Vid högläsning kan alla låna samma E-bok, eller så kopplar hon in projektorn så att alla kan följa med i text och se bilderna..

Läs mer om Jessica P på:
www.ipadpedagogen.se

Hon hämtar mycket inspiration från FB gruppen ” Ipad i skola och förskola”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: