En sida av Bollnäs pedagoger

Mer Teckna.se!

” Tecken till tal” är en metod som går ut på att man förstärker och förtydligar det man säger med hjälp av tecken. Tecknen gör det enklare för eleven att lära sig nya ord och gör också språkets struktur tydligare för eleven.
Vill man använda sig av ” tecken till tal” i elevgruppen finns det många roliga böcker och sånger där man kan använda ” tecken till tal”.
En del fsk/skolor använder också ” persontecken”, att varje barn/elev och personal har ett eget tecken.

Appen teckna.se ( har jag skrivit lite om tidigare..) innehåller cirka 1500 tecknade vardagsord. Appen kan användas både för dig som använder tecken som ett stöd till tal och /eller för dig som använder teckenspråk.

20120910-215539.jpg
Orden visas i text och bild.

20120910-215624.jpg
Tecknen visas sedan i videosekvenser med tal.

20120910-215723.jpg
Många av tecknen förtydligas också med en teckenillustration.

20120910-215830.jpg
Berit Furuberg arbetar som specialpedgog i Arvika kommun och här skriver hon om hur hon använder appen Teckna.se:
” Som specialpedagog i det Centrala området, förskolan, använder jag appen både i arbetet med barn och i handledningssyfte för att lära nya tecknade ord.
Det var genom en kurs i Karlstadmodellen som jag hörde om appen och har sedan fått stor nytta av den. Iphonen är alltid med och appen är lättillgänglig jämförd med en bok som står i bokhyllan…
Appen har en begränsning på 1500 tecknade ord och ibland kan det hända att jag inte hittar ordet jag söker. Då kan den ändå vara bra som ett komplement till ” Fick-hatten”, en uppslagsbok med teckenillustrationer ( innehåller 1000 ord). Det händer att jag har funnit ord på appen som personalen inte hittar någon annanstans, som tex ordet overall..
I början blev jag frustrerad över att det fanns olika tecken för samma ord i boken och appen..
Nu väljer jag det tecknet som passar barnet eller avdelningen bäst.
Det viktiga är att alla på förskoleavdelningen använder samma tecken!
Det tecken som barnet/ barnen lättast kan använda med tanke på finmotorik eller inlärning, är det bästa tecknet! Ibland kanske någon på avdelningen redan kan ett tecken och då är det dumt att ändra. Med andra ord har jag haft nytta av appen Teckna.se och kan varmt rekommendera den..”

Ni som redan nu använder tecken, berätta gärna hur ni gör…

Kommentera

