En sida av Bollnäs pedagoger

30 Maj 2012

Vi har arbetat med paddan i ca 2 månader nu. Då vi fick den hade jag absolut ingen tidigare erfarenhet av den, eller smartphones.. Vi har provat och lärt oss tillsammans.
Av 23 elever har 1 elev egen padda och 2 har hemma i familjen, några elever har smartphones och hade därför förförståelse för hur paddan fungerar.

Positivt med padda jämfört med dator:
Startar upp snabbt.
Inte beroende av att ha CD skivor med program tillgängligt.
Lätta att flytta med sig.
Lättare med öga-hand koordinationen då vi tittar och skriver ”på samma ställe”.

Exempel på elevreaktioner:
Elev 1, ickeläsare med talsvårigheter har tidigare inte visat något intresse för vare sig dator, handy eller mobil. Visar dock visst intresse för paddan. Borde kunna bli ett bra hjälpmedel i framtiden för att dokumentera, återberätta m.m.

Många av eleverna samarbetar mycket bra och med stor glädje vid Paddan. Konkurrensen vid tävlingsmomenten minskar och det blir i stället en kommunikation och gemensamma projekt.

Elev 2, som inte ofta pratar/ hjälper sina kamrater i klassrummet, instruerade och samarbetade med 2 kamrater efter att han hade jobbat med paddan men inte dom.

Elever 3 och 4 skapade tillsammans foto med bilder och ord. Kommunikation och samspel på högsta nivå där båda kunde vara lika delaktiga torts den enes finmotoriska svårigheter.

Elev 5, blyg läsare med svag egen initiativförmåga, ointresserad av datorer.
Satt 1:a gången ensam en hel lektion och vågade prova på många olika program.
Paddan kan bli en öppning till framtida sociala aktiviteter och kontakter på internet m.m.

Elev 6, svag läsare med svag egen initiativförmåga ointresserad av datorer. Bad självmant om att få jobba med paddan efter att ha iakttagit de andra. Jobbade aktivt och bytte mellan olika program.

Elev 7. Svag läsare, tycker inte om datorer. Jobbade efter lite övertalning glatt ensam i 35 minuter med olika program.

Elev 8, ickeläsare med stor initiativförmåga. Lärde sig snabbt att hitta runt i de olika programmen och hur de fungerar.

Elever 9 och 10 som ofta vill arbeta på en högre nivå än de klarar av, särskilt in för varandra, samarbetade och hade roligt på relevant nivå.

Elev 11, rastlös tonåring med mycket barnasinne kvar. Kommer till ro vid spel och lek på paddan.

Appen Ordens Magi, där bokstävers ljud hörs tydligt, använder vi ofta med elever som kört fast i sin läsutveckling och ljudar bokstävers namn. För tidigt att se något som kan utvärderas men jag hoppas…

Engelska med paddan

Vi har gemensamt lyssnat på ord, nyttigt att höra andras uttal än lärarens.
Elever har även fått arbeta enskilt eller i par.
Tydliga appar, lätta att hitta i. Fördel att det oftast går att lyssna om på ord på ett enkelt sätt jämfört med de datorprogram/internetsidor vi använt.

Ulrika T

Lärare på gymnasiesärkolans Individuella program
Svenska, Matematik, Samhällsorientering, Engelska

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: