En sida av Bollnäs pedagoger

En elevs iPad

Idag kom En av lärarna på YTR och som har en elev som fått en egen iPad hemifrån. Hon berättade och visade vad föräldrarna gjort hemma under helgen på iPad..
De hade använt appen StoryKit, lagt in bilder och pratat in vad som hänt hemma över helgen. De hade fått ” Lathunden” till StoryKit.
Detta har gjorts i hennes VocaFlex tidigare, men nu har de tagit bort den. Tanken är att det mesta ska finnas i iPad .

Eleven hanterar StoryKit i stort sett själv, från att fota med iPad , hantera bilden, skriva ( med viss hjälp) och spela in tal ( med hjälp eftersom hon inte har verbalt tal, men hon tecknar eller visar på bildkarta vad vi ska spela in). De brukar göra en ” bok” textil, när de syr/tillverkar något så fotar och skriver – följer processen. Detta kan hon använda för att berätta för andra..

De använder också appen Pratkort för att hon ska kunna berätta, förmedla något, svara på frågor mm. Vardaglig kommunikation, speciella situationer. Hon har olika platser och kartor för HEMMA, SKOLA, BOENDE med foton på personal, platser mm..

De har också börjat prova/använda appen Grid Player där eleven kan få prova på att ” prata ” mer i meningar och lära sig söka i undermenyer..

Appen Anteckningar i iPad använder de för kontakt mellan lärare, hemma och boende.

De hade också skaffat nytt fodral till iPad, Griffin Survivor.. kan verkligen rekommendera det.

20120514-231854.jpg

20120514-231906.jpg

20120514-232019.jpg

20120517-102615.jpg

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: